Posts tonen met het label Toeslagenaffaire. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Toeslagenaffaire. Alle posts tonen

vrijdag 29 september 2023

In vertrouwen handhaven

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) heeft het herziene Beleidsplan handhaving 2023 gepubliceerd. Het kan interessant zijn om je ogen eens te laten gaan over dit beleidsplan en met name te letten op de 'toon',  die is gebaseerd op vertrouwen. Dit is een reactie op de toeslagenaffaire (en de 'boodschappenaffaire') en een een breuk met de steeds strengere handhaving, waarbij elke fout als fraude wordt gezien, ook als iemand zich van geen kwaad bewust is. Dit nieuwe beleid is overigens vorig jaar al ingezet, deze bekendmaking betreft een aanpassing van het eerdere beleidsplan.

"U treft hier het herziene Beleidsplan handhaving 2023 aan. Dit plan bevat onze visie. Daarnaast kijken wij terug en kijken we vooruit. De kern van ons Beleidsplan handhaving 2023 is “In vertrouwen handhaven.” We gaan uit van het vertrouwen in de klant en treden de klant met respect tegemoet. Een foutje maken kan, maar daarmee ben je nog geen fraudeur. Dat is een andere benadering dan streng de wet volgen. We doen zorgvuldig onderzoek en komen daarna tot een beslissing."

maandag 25 oktober 2021

Raadsvragen over uit huis geplaatste kinderen

In de uitzending van het politieke radioprogramma Daar Hou Ik U Aan van Omroep Houten op zaterdagmorgen 23 oktober kondigde raadslid Wayne Wilson van Houten Anders raadsvragen aan over de kindertoeslagaffaire. Aanleiding is het bericht dat een groot aantal kinderen van getroffen ouders uit huis zijn geplaatst. RTV Utrecht deed vrijdag al melding van vragen die raadsleden in Houten, Woerden en Zeist stellen. De raadsvragen in Houten komen van SGP, D66, PvdA en Houten Anders. De vragen waren nog niet [inmiddels wél] gepubliceerd, maar heb ik op mijn verzoek van de betrokken partijen ontvangen. (11) 

Vragen over steun aan kinderen
Het gaat om twee sets vragen, één over de uithuisgeplaatste kinderen en één over alle kinderen die gevolgen ondervinden van de toeslagaffaire. 

Aanleiding voor de vragen is het bericht van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat in de periode 2015 tot 2020 meer dan duizend kinderen van gedupeerden van de toeslagaffaire uit huis zijn geplaatst. (4) Financiële en andere problemen als gevolg van de toeslagaffaire kunnen daarbij een grote rol hebben gespeeld. De raadsleden benadrukken dat de toeslagaffaire veel eerder begonnen is, al vanaf 2005, en dat het werkelijke probleem dus nog veel groter kan zijn. Staatssecretaris Paul Blokhuis heeft gezegd dat het nu aan gemeenten is om na te gaan of herstel van de gezinssituatie mogelijk is. 

De raadsleden vragen of het college van B&W een inschatting kan maken om hoeveel kinderen het gaat in Houten en de regio, vanaf 2005. De stichting Samen Veilig Midden-Nederland (SVMN) is verantwoordelijk bij uithuisplaatsingen. Welke verantwoordelijkheid heeft de gemeente? Wat kan de gemeente doen richting ouders om te werken aan herstel van gezinssituaties? Welke rol heeft daarbij de SVMN, die intussen ook kampt met personeelstekort. 

Daarnaast vragen de raadsleden om te kijken naar alle kinderen die te maken hebben met de toeslagaffaire. In heel Nederland zijn meer dan 70.000 kinderen geraakt. Weet de gemeente om hoeveel kinderen het gaat in Houten en of deze kinderen hulp nodig hebben? Wat is de verantwoordelijkheid van de gemeente naar al deze kinderen? Wat kan de gemeente doen in samenwerking met de regio om de door financiële problemen getroffen kinderen te helpen? 

Werk en Inkomen Lekstroom en Samen Veilig 
Voor de gemeente spelen voor de ondersteuning van ouders en kinderen verschillende organisaties in de regio een rol, waaronder de gemeenschappelijke sociale dienst Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) (5) en de stichting Samen Veilig Midden-Nederland (SVMN) (6). 

WIL houdt zich bezig met bijstandsuitkeringen, schuldhulpverlening en regelingen voor mensen met weinig inkomen. SAVE Jeugdbescherming en Veilig Thuis Utrecht maken deel uit van Samen Veilig Midden-Nederland. Veilig Thuis is er voor alle leeftijden, waar sprake is van huiselijk geweld. De jeugdbescherming komt in beeld als er zorgen zijn over de veiligheid of ontwikkeling van een kind. SAVE werkt ook samen met de Raad voor de Kinderbescherming, die eventueel een gedwongen uithuisplaatsing kan aanvragen bij de rechter als de veiligheid of de ontwikkeling van het kind ernstig in gevaar is.

Raad van de Kinderbescherming: niet alleen om schulden uit huis
De Raad van de Kinderbescherming benadrukt in een interview van dagblad Trouw (3) met directeur Herke Elbers van de Raad van de Kinderbescherming, dat kinderen niet uit huis worden geplaatst alleen maar omdat er schulden zijn. Er is ook nog niet gebleken dat er meer kinderen uit huis geplaatst zijn van ouders die getroffen zijn door de toeslagaffaire dan kinderen van andere ouders. Elk jaar wonen zo'n 20.000 kinderen gedwongen niet thuis. 

RTV Utrecht: Pascal Ooms (SGP) wil actieplan
Vrijdag 22 oktober berichtte RTV Utrecht (2) dat er raadsvragen zijn gesteld in Houten, Woerden en Zeist: raadsleden willen dat de wethouders gaan zorgen dat de kinderen terug naar huis kunnen. Het Houtense raadslid Pascal Ooms (SGP) verwacht van de gemeente Houten dat die samen met andere gemeenten in de provincie met een serieus actieplan komt om kinderen met hun ouders te herenigen of als dat niet lukt deze ouders en kinderen op een andere manier te compenseren. 

Eerst weinig, nu meer inzet door gemeente en WIL 
Een jaar geleden gaf Omroep Houten al aandacht aan dit onderwerp, zoals ook te volgen in dit weblog (1). In de uitzending van 21 november 2020 was presentator Paul van Ruitenbeek net als afgelopen zaterdag in gesprek met Wayne Wilson van Houten Anders en stelde hij hem de vraag of ook Houtense ouders door de toeslagaffaire zijn getroffen. Het raadslid moest het antwoord toen schuldig blijven. Namens Omroep Houten heb ik deze vragen toen direct voorgelegd aan de gemeente en aan Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). De woordvoerder van WIL antwoordde prompt met nee, nee, nee. Nee, het is niet bekend hoeveel Houtense gedupeerden zich voor hulp (bijstand, schuldhulpverlening) hebben gemeld; dit wordt niet geregistreerd. Nee, hier is binnen WIL niet over gesproken. Nee, dat mensen mogelijk onterecht als fraudeur geregistreerd zijn (en daardoor niet voor schulphulpverlening in aanmerking komen) vraagt geen speciale aanpak van WIL of de gemeente.

Het antwoord verbaasde mij toen nogal, omdat de Belastingdienst inmiddels had bekendgemaakt dat in het werkgebied van WIL tenminste 49 gedupeerden wonen en staatssecretaris Van Huffelen van Financiën had voorlopig al 11 miljoen euro beschikbaar gesteld voor gemeenten om gedupeerden van de toeslagaffaire te helpen bij schulden, huisvestingsproblemen, opvoeding en werkloosheid. Verschillende gemeente hadden een meldpunt voor gedupeerden ingesteld. 

Een reactie van de gemeente liet op zich wachten, maar op 14 december liet een woordvoerder van de gemeente Houten weten dat het onderwerp bij de gemeente inmiddels uitgebreid was besproken. De gemeenteraad had op 1 december twee moties aangenomen, waarin werd opgeroepen gedupeerden van de toeslagaffaire te ondersteunen. (10) In een unaniem aangenomen en door wethouder Sander Bos (VVD) 'omarmde' motie werd gevraagd om een maatwerkplan per gezin te maken om zo de gedupeerden te ondersteunen bij complexe schulden, achterstanden en knelputen die samenhangen met de terugvordering van het toeslagengeld. De raad vroeg daarbij extra aandacht voor de schadelijke gevolgen voor kinderen. 

In januari van dit jaar viel het kabinet over deze kwestie en inmiddels krijgen de gevolgen van de toeslagaffaire, evenals het strenge bijstandsbeleid, alle aandacht. Op 20 januari publiceerde de gemeente Houten een bericht met de oproep aan gedupeerde ouders om zich te melden. Op 5 februari liet de gemeente mij weten dat zich tot dan toe één gedupeerde had gemeld. Op de lijst van de Belastingdienst stond toen een aantal van 27 gedupeerden. Gegevensuitwisseling met de gemeente was nog niet mogelijk, daar werd aan gewerkt. De gemeente liet weten er klaar voor te zijn om samen met WIL per gedupeerde inwoner maatwerk te leveren op het vlak van werk en inkomen, schuldhulpverlening en andere problemen die voortkomen uit de kinderopvangtoeslagaffaire. 

Belastingdienst kent 60 Houtense gedupeerden
Op de laatste lijst van de Belastingdienst van 15 oktober 2021 is te lezen dat inmiddels 60 gedupeerden in de gemeente Houten zich hebben gemeld. (9)

Bronnen: 
(2) RTV Utrecht 22-10-21: Roep om terugkeer uithuisgeplaatste kinderen
(3) Trouw 20-10-21
Raad voor de Kinderbescherming: 'Kinderen worden niet uit huis geplaatst enkel omdat er schulden zijn'
(4) CBS 18-10-21: Uithuisplaatsingen onder gedupeerden toeslagenaffaire

Belastingdienst:

(10) Moties raad Houten 
Motie 065-2020
Motie 066-2020
Gemeenteraad 1-12-2020
Videoverslag van de raadsvergadering: debat vanaf minuut 28 tot 42 en besluitvorming vanaf 1:58. 

(11) Tekst van de raadsvragen SGP, D66, PvdA, Houten Anders:
(inmiddels ook gepubliceerd door de gemeente, zie hier) 

In de periode 2015 - 2020 zijn bij benadering 1115 kinderen uit huis geplaatst van de gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire. https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2021/42/uithuisplaatsingen-onder-gedupeerden-toeslagenaffaire. Een onvoorstelbaar aantal met enorme persoonlijke consequenties van de betrokkenen. Het onderwerp beperkte zich tot 2015, ook al speelt de affaire sinds 2005. Veel gevallen blijven ook nog buiten beeld. Hoewel een 1-op-1 relatie niet door het CBS wordt aangegeven, zouden de financiële gevolgen wel de multiproblematiek onderliggend aan uithuisplaatsing ten gevolg hebben kunnen gehad. Volgens staatssecretaris Blokhuis is het nu aan gemeenten om te beoordelen of herstel van de gezinssituatie mogelijk is.

  1. Zou het college een inschatting kunnen maken van hoeveel kinderen dit in onze regio (gezien de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor SVMN) betreft, en in Houten in het bijzonder? Indien dit niet mogelijk is, zou het college in samenspraak met regio hier onderzoek naar willen doen? Zou daarbij niet alleen naar situatie na 2015 gekeken kunnen worden, maar ook naar periode 2005-2014?
  2. Hoe ziet het college de verantwoordelijkheid van de lokale overheid en regio richting de gedupeerden?
  3. Welke maatregelen zou het college, in samenwerking met de regio kunnen nemen richting de gedupeerden om te werken aan herstel van gezinssituaties?
  4. Welke maatregelen stelt het college voor in samenwerking met regio richting gedupeerden, zowel kinderen, als ouders?
  5. De capaciteit van SVMN staat onder druk (onder andere tekort aan personeel), in hoeverre ziet u een rol voor SVMN weggelegd in mogelijke maatregelen.

In heel Nederland zijn meer dan 70.000 kinderen geraakt en in toeslagenaffaire.

  1. Is in beeld hoeveel kinderen dit in onze regio betreft, en in Houten in het bijzonder, en of deze kinderen ook hulp nodig hebben?
  2. Hoe ziet het college de verantwoordelijkheid van de lokale overheid en regio richting deze kinderen?
  3. Welke maatregelen zou het college, in samenwerking met de regio kunnen nemen om financieel gedupeerde kinderen te helpen?




vrijdag 5 februari 2021

Toeslagenaffaire (6)

De woordvoerder van de gemeente Houten heeft vandaag de aanvullende vragen beantwoord die ik eerder namens Omroep Houten heb gesteld.  

Vraag 1: Volgens de lijst van de Belastingdienst van 31 oktober zijn er in Houten tien getroffenen bekend, nadien is er bij mijn weten nog geen nieuwe lijst gepubliceerd. Hebben zich inmiddels gedupeerden bij (de gemeente en) WIL gemeld? Hoeveel (ongeveer)?

Antwoord van de gemeente: Wij hebben op dit moment één melding binnen. Afgelopen week is er in de media meer ruchtbaarheid aangegeven. We verwachten dat zich dus meer mensen gaan melden. Op 26 januari jl. is een nieuwe lijst met getroffen inwoners per gemeente gepubliceerd. Voor Houten staan ondertussen 27 inwoners op de lijst. Zeer binnenkort verwachten wij dat de gegevensuitwisseling tussen de Belastingdienst en de gemeente is geregeld, zodat wij gedupeerden persoonlijk kunnen benaderen.

Vraag 2: Is het gevraagde meldpunt inmiddels operationeel en hoe wordt dit bekend gemaakt?

Antwoord van de gemeente: Het meldpunt is operationeel en staat vermeld in onze nieuwsberichten.
Zie bijvoorbeeld Gemeente biedt steun aan slachtoffers toeslagenaffaire .

We hebben zowel op de gemeentepagina, op de website als via social media aandacht besteed aan het meldpunt. Ook worden scholen, kinderopvangorganisaties en maatschappelijke partners e.d. geïnformeerd over het meldpunt. Mochten zij gedupeerde ouders kennen, dan roepen wij hun op om ouders door te verwijzen naar het meldpunt.


Vraag 3: Het kwijtschelden van overheidsschulden voor gedupeerden zal ongetwijfeld ook weer een inventarisatie en maatwerk vragen (bijstandsvorderingen, boetes, schuldhulpverlening etc.): (hoe) werkt WIL [en de gemeente] hier aan, heeft WIL het beleid en plannen hiervoor klaarliggen?

Antwoord van de gemeente: Wij zijn er klaar voor. De Houtense gemeenteraad heeft er eerder ook al aandacht voor gevraagd. Daarnaast gaan WIL [Werk en Inkomen Lekstroom] en de gemeente per gedupeerde inwoner maatwerk leveren op het vlak van werk en inkomen, schuldhulpverlening en andere problematiek die voortkomt uit de kinderopvangtoeslagaffaire. Het zal echt om maatwerk vragen. Onze houding is oplossingsgericht. We zullen hierin nauw samenwerken met andere betrokken partijen. Alles is erop gericht om deze inwoners te ondersteunen en weer op de rit te krijgen.
 
---

Aanvulling 13-02-2021

Binnenlands BestuurGemeentelijke vorderingen prullenbak in? Ja. mits
Gemeenten willen alleen onder strikte voorwaarden vorderingen kwijtschelden van gedupeerden van de toeslagenaffaire. Een van de voorwaarden is dat er een totaaloplossing komt voor alle schulden, dus ook voor private schulden. Anders schieten gedupeerden er niets mee op.


vrijdag 29 januari 2021

Toeslagenaffaire (5)

Op 19 januari 2021 heb ik voor Omroep Houten vragen gesteld aan de gemeenschappelijke sociale dienst Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) over de gemeentelijke hulpverlening aan gedupeerden van de toeslagenaffaire. Het antwoord liet even op zich wachten, niet zozeer vanwege de inhoud van de vragen, zo liet de woordvoerder weten, maar doordat de medewerkers vanwege de coronamaatregelen thuis werken en het soms moeilijk is om intern de juiste informatie te verzamelen. Vandaag liet woordvoerder Marjolein van Veenendaal van WIL mij weten dat de beantwoording is overgenomen door Greetje Santing van de afdeling Communicatie van de gemeente Houten. "Wij hebben afgestemd met de gemeente Houten met betrekking tot jouw vragen over de toeslagenaffaire. Afgesproken is dat de gemeente persvragen rondom dit dossier vanaf nu zal behandelen. Waar nodig uiteraard met input van WIL." Hieronder geef ik mijn vragen weer. De vragen zijn deels al beantwoord door een persbericht van de gemeente Houten van 20 januari, dat ik ook op dit weblog heb geplaatst (zie Gemeente helpt gedupeerden met een link naar de website van de gemeente). Hetzelfde persbericht is inmiddels ook prominent te lezen op de pagaina Gemeentenieuws in 't Groentje Houtens Nieuws van 27 januari. 



De vragen van 19 januari 2021:

WIL heeft al eerder vragen beantwoord van Omroep Houten over de toeslagaffaire. Inmiddels is er een inhoudelijke regeringsreactie op het kamerrapport, het kabinet is afgetreden en vandaag werd bekend dat alle overheidsschulden van slachtoffers van de toeslagenaffaire worden kwijtgescholden.

Mijn vraag is of er inmiddels meer actuele informatie beschikbaar is.

(1) Volgens de lijst van de Belastingdienst van 31 oktober zijn er in Houten tien getroffenen bekend, nadien is er bij mijn weten nog geen nieuwe lijst gepubliceerd. Hebben zich inmiddels gedupeerden bij (de gemeente en) WIL gemeld? Hoeveel (ongeveer)?

(2) Is het gevraagde meldpunt inmiddels operationeel en hoe wordt dit bekend gemaakt?

(3) Het kwijtschelden van overheidsschulden voor gedupeerden zal ongetwijfeld ook weer een inventarisatie en maatwerk vragen (bijstandsvorderingen, boetes, schuldhulpverlening etc.): (hoe) werkt WIL hier aan, heeft WIL het beleid en plannen hiervoor klaarliggen?


Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/01/18/belastingdienst-scheldt-schulden-van-gedupeerde-ouders-kwijt

https://nos.nl/artikel/2364977-schulden-gedupeerden-toeslagenaffaire-bij-overheidsinstanties-kwijtgescholden.html

https://services.belastingdienst.nl/toeslagen-herstel/hulp-van-de-gemeente/


De informatie over thema Toeslagenaffaire hou ik bij in mijn weblog en deel ik met de redactie van het politieke radioprogramma Daar Hou Ik U Aan.

Omroep Houten
Daar Hou Ik U Aan
Elke zaterdag 11 tot 12 uur
HoutenFM: 107.3 FM
Web: omroephouten.nl


woensdag 20 januari 2021

Gemeente helpt gedupeerden

Toeslagenaffaire (4)

Bericht van de gemeente Houten

In heel Nederland zijn veel ouders door de Belastingdienst onterecht bestempeld als fraudeur van kinderopvangtoeslag. Zij moesten de ontvangen toeslag terugbetalen. Deze gezinnen krijgen nu financiële compensatie van de Belastingdienst. Maar voor wie in de problemen raakte, is dat misschien niet voldoende. De gemeente Houten wil deze inwoners graag helpen.

Naast de (grote) financiële problemen zijn er vaak ook op andere gebieden problemen ontstaan. Denk aan schulden, spanningen in het gezin, relatieproblemen, stress en gezondheidsklachten en problemen met of op het werk. Bent u getroffen door de kinderopvangtoeslagaffaire? Dan kunt u voor uw problemen ondersteuning krijgen van de gemeente. Bent u slachtoffer? Neem dan contact met ons op

Helaas weten we niet welke inwoners getroffen zijn. Vanwege privacyregels mag de Belastingdienst deze gegevens niet delen. Wethouder Sander Bos (werk en inkomen): “Heeft u bericht gekregen van de Belastingdienst? En bent u in de problemen geraakt? Dan roep ik u op zich bij ons te melden. We kijken dan samen wat er nodig is”.

U kunt contact opnemen met Angela Poelen via telefoonnummer 06 - 50055168 of door een e-mail te sturen naar a.poelen@wil-lekstroom.nl

Informatie op website Belastingdienst
Wilt u zelf al meer informatie opzoeken over de manier waarop de Belastingdienst de fouten gaat herstellen? Kijkt u dan op de speciale internetpagina van de Belastingdienst. Daar staan ook antwoorden op veelgestelde vragen, waaronder de compensatie van € 30.000 voor slachtoffers.

donderdag 17 december 2020

Toeslagenaffaire (3)

Dossier Toeslagenaffaire (focus Houten)

Toeslagenaffaire (3)

Op 23 november heb ik, ook voor de lokale omroep, vragen gesteld aan de gemeente Houten en de gemeenschappelijke sociale dienst Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) over de hulpverlening voor slachtoffers van de 'toeslagenaffaire'. WIL liet weten dat binnen de sociale dienst niet gesproken is over hulp aan slachtoffers, niet bekend is om hoeveel gedupeerden het gaat en hiervoor ook geen speciale aanpak nodig is. Begin december heeft de gemeenteraad van Houten twee moties aangenomen, die door de wethouder zijn "omarmd", om gedupeerden te steunen, onder andere door het instellen van een meldpunt, een plan op maat per getroffen gezin en door te voorkomen dat de tegemoetkoming van de Belastingdienst wordt ingehouden op de uitkering.

De gemeente is over deze aanpak in gesprek met WIL. Daarom heb ik WIL gevraagd of de eerder gegeven antwoorden inmiddels kunnen worden geactualiseerd.

WIL bevestigt dat de 'kerstuitkering' van de Belastingdienst niet wordt ingehouden op de uitkering. Het door de Belastingdienst ten onrechte opgeplakte etiket 'fraudeur' wordt niet doorgegeven aan de sociale dienst en speelt dan ook geen enkele rol bij de hulpverlening. Gedupeerden kunnen zich melden bij de 'generalisten' van WIL, die deel uitmaken van de lokale sociale teams. Op dit moment hebben zich nog geen gedupeerden gemeld. Hoe de ondersteuning er uit komt te zien, is nog niet precies bekend.

Geactualiseerde antwoorden (17-12-20) op de eerder gestelde vragen: 

Vraag
1) Is binnen WIL bekend of en hoeveel gedupeerden zich voor hulp (bijstand, schuldhulpverlening of anderszins) hebben gemeld?

Het eerdere antwoord was "nee". Bij de Belastingdienst hadden zich tot 31-10-20 tien Houtense gedupeerden gemeld. Er wordt ook gekeken naar een verantwoorde manier om informatie van de Belastingdienst te delen met de gemeente. De gemeenteraad van Houten wil een meldpunt voor gedeputeerden instellen. - Is er inmiddels een meldpunt (wat is de stand van zaken)? - (Hoe) wordt WIL hier bij betrokken? - Zijn bij WIL inmiddels al wel gevallen bekend?

2) Is binnen WIL (bestuur, beleid, uitvoering) gesproken over de toeslagenaffaire en een eventuele speciale aanpak/benadering? Het eerdere antwoord was "nee". De gemeente Houten heeft dit onderwerp nu bij WIL aan geagendeerd. Is hier inmiddels meer over te zeggen en zo ja hoe wordt over dit onderwerp gecommuniceerd?

Reactie op vraag 1 en 2
De Belastingdienst heeft alle gemeenten gevraagd een contactpersoon te leveren naar wie gedupeerden doorverwezen kunnen worden voor ondersteuning in hun gemeente. In de Lekstroom zijn dat de 'generalisten' van WIL, die onderdeel zijn van de lokale sociale teams, op verzoek van de gemeenten aangewezen als contactpersonen. Hoe de ondersteuning eruit komt te zien, is nog niet bekend. Op dit moment hebben zich nog geen gedupeerden gemeld bij de generalisten. Communicatie over de ondersteuning op gemeenteniveau loopt vooralsnog via de Belastingdienst naar de betreffende gedupeerden.

Vraag
3) Vraagt het feit dat aanvragers mogelijk onterecht als fraudeurs geregistreerd staan een aparte aanpak van WIL (en de gemeente)?
Het eerdere antwoord was "nee". - Is hier inmiddels meer over te zeggen? De belangrijkste achtergrond van deze vraag was en is, dat mensen een beroep kunnen doen op WIL voor bijstand of schuld-hulpverlening die door de overheid in de problemen gebracht zijn en die - ten onrechte - mogelijk nog steeds als 'fraudeur' bestempeld staan en daardoor volgens de regels niet voor schuldhulpverlening in aanmerking komen, waarbij uitkering en andere inkomsten verrekend worden met schulden en waar sprake is van extreem dikke dossiers en ingewikkelde bewijsvoering en fraudecontrole.

Reactie
De Belastingdienst wisselt geen informatie uit met WIL over een mogelijke registratie als fraudeur. Dit ‘stempel’ heeft op geen manier effect op de dienstverlening van WIL aan inwoners van de Lekstroom.

Vraag
Bijkomende vraag naar aanleiding van motie 065-2020 van de gemeenteraad Houten is of de 'kerstuitkering' van € 750 als tegemoetkoming van de Belastingdienst wel of niet verrekend wordt met de uitkering en een eventueel lopende schuldsanering. Het is onwenselijk dat "de ene overheid neemt, wat de andere overheid geeft", terwijl anderzijds de Participatiewet weinig mogelijkheden geeft van vrijstelling van inkomsten. - Is dit onderwerp inmiddels besproken bij WIL, is hier een oplossing voor gevonden, wordt deze 'kerstuitkering' wel of niet ingehouden, (wanneer) wordt hierover door WIL gecommuniceerd?

Reactie
De kerstuitkering van € 750 wordt niet ingehouden. Aangezien bij WIL niet bekend is welke mensen tot de groep gedupeerden behoren en of zij al dan niet klant zijn van WIL, communiceert WIL hier niet over. Wanneer een klant van WIL specifiek met deze vraag komt, zullen wij de klant hier uiteraard over informeren.

dinsdag 15 december 2020

Toeslagenaffaire (2)

Dossier Toeslagenaffaire (focus Houten)

=> vervolg op blog Toeslagenaffaire 27-11-20
+ actualisering in Toeslagenaffaire (3) 17-12-20 

Toeslagenaffaire (2)

Op 23 november heb ik, ook voor de lokale omroep, vragen gesteld aan de gemeente Houten en de gemeenschappelijke sociale dienst Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) over de hulpverlening voor slachtoffers van de 'toeslagenaffaire'. WIL liet weten dat binnen de sociale dienst niet gesproken is over hulp aan slachtoffers, niet bekend is om hoeveel gedupeerden het gaat en hiervoor ook geen speciale aanpak nodig is. Het antwoord van de gemeente liet onder andere door ziekte wat langer op zich wachten. 

Door de Belastingdienst zijn ouders die kinderopvangtoeslag ontvingen en waar iets mis ging vaak onterecht als 'fraudeur' aangemerkt. Zij moesten grote bedragen terug betalen, kwamen daardoor in de schulden en ondergingen grote sociale en psychische problemen. Sommigen moesten hun huis verkopen en huwelijken zijn gestrand. Als geregistreerde 'fraudeur' kwamen zij niet voor schuldhulpverlening in aanmerking en klopten zij tevergeefs bij de gemeentelijke sociale dienst aan voor hulp. Inmiddels heeft het Rijk geld beschikbaar gesteld aan gemeenten om deze mensen gericht hulp te verlenen. 

Het verbaasde mij enigszins dat de sociale dienst van Houten e.o. desondanks liet weten dat een speciale aanpak om deze mensen te helpen niet nodig is. 

Maandag 14 december heeft een woordvoerder van de gemeente Houten geantwoord op de door ons gestelde vragen. Zij liet weten dat het onderwerp bij de gemeente inmiddels uitgebreid is besproken. De gemeenteraad heeft op 1 december twee moties 'vreemd aan de orde van de dag' (dus toegevoegd aan de agenda) aangenomen, waarin wordt opgeroepen gedupeerden van de toeslagenaffaire te ondersteunen. 

Een raadsbrede motie (nr. 65) vraagt de 'kerstuitkering' van € 750 die de Belastingdienst deze maand aan gedupeerden uitkeert, niet te verrekenen met andere uitkeringen, vorderingen of tegemoetkomingen. Ook een motie van de oppositie (nr. 66) werd uiteindelijk unaniem aangenomen. Hierin wordt gevraagd om in samenwerking met onder andere de sociaal ombudsfunctionaris een maatwerkplan per gezin te ontwikkelen om zo de gedupeerden te ondersteunen bij complexe schulden, achterstanden en knelpunten die samenhangen met de terugvordering van het toeslagengeld. De raad vraagt daarbij extra aandacht voor de schadelijke gevolgen voor de kinderen. 

Wethouder Sander Bos (VVD) (Werk en Inkomen) gaf aan deze moties te omarmen, "omdat we in deze nare kwestie naast de gedupeerden willen staan en ze willen ondersteunen". 

De gemeente is met WIL in gesprek om te kijken hoe motie nr. 65, die vraagt om geen inhoudingen te doen op de kerstuitkering, kan worden uitgevoerd binnen de mogelijkheden van de Participatiewet. 

Daarnaast is de gemeente in gesprek met WIL en andere betrokkenen over het inrichten van een meldpunt voor gedupeerden. De gemeente zal dit meldpunt actief onder de aandacht brengen. Tot nu toe hebben zich geen gedupeerde inwoners gemeld bij de gemeente. 

Volgens de woordvoerder hebben zich ook geen gedupeerden gemeld bij WIL. Op 23 november liet de woordvoerder van WIL echter weten dat niet bekend is of gedupeerden zich bij de sociale dienst hebben gemeld, omdat WIL dit niet registreert, er binnen deze dienst tot dan toe niet gesproken is over deze groep en volgens WIL een speciale aanpak niet nodig is. De gemeenteraad van Houten denkt daar dus anders over.   

De gemeente is mede naar aanleiding van de aangenomen moties in gesprek met WIL en ziet voor WIL wel degelijk een taak bij de hulpverlening aan de gedupeerden. 

Voor wat betreft het aantal gedupeerde ouders baseert de gemeente zich op de officiële lijst die regelmatig wordt geactualiseerd door de Belastingdienst. Op 31 oktober 2020 hadden 10 gedupeerden uit Houten zich gemeld bij de Belastingdienst. Dat is één meer dan de lijst van 12 oktober die ik bij mijn vorige blog (27-11-2020) hierover had geplaatst. Vanwege de privacybescherming weet de gemeente niet wie het zijn. Ouders moeten zich in principe zélf melden bij de gemeente. Er wordt wel aan gewerkt om die verbinding op een zorgvuldige manier rechtstreeks te kunnen leggen. 

Meer informatie

Gemeente Houten
Motie 065-2020
Motie 066-2020
Gemeenteraad 1-12-2020
Videoverslag van de raadsvergadering
debat vanaf minuut 28 tot 42
besluitvorming vanaf 1:58

Belastingdienst 
Lijst aanmelding ouders per gemeente (PDF 8p)

Omroep Houten
Daar Hou Ik U Aan
Elke zaterdag 11 tot 12 uur
HoutenFM: 107.3 FM
Web: omroephouten.nl

vrijdag 27 november 2020

Toeslagenaffaire

Dossier Toeslagenaffaire (focus Houten)

Afgelopen week hield de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) de laatste openbare verhoren. De commissie komt op 17 december met het verslag. (1) 

In de uitzending van het politieke radioprogramma ‘Daar Hou Ik U Aan’ kwam vorige week zaterdagmorgen (21/11) de vraag aan de orde of de ‘toeslagenaffaire’ ook inwoners van Houten heeft getroffen. Presentator Paul van Ruitenbeek stelde de vraag aan het Houtens raadslid Wayne Wilson van Houten Anders, maar die moest het antwoord schuldig blijven. Het is niet bekend. Om na te gaan of en in hoeverre Houtense ouders getroffen zijn, heb ik namens Omroep Houten vragen gesteld aan de gemeenschappelijke sociale dienst Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en aan de gemeente Houten. WIL antwoordde maandagmorgen (23/11) meteen per omgaande, het antwoord van de gemeente laat nog op zich wachten.

Toeslagenaffaire geen thema bij de sociale dienst
Actualisering zie Toeslagenaffaire (3) 17-12-20

De woordvoerder van WIL liet weten dat binnen deze dienst niet is gesproken over de toeslagenaffaire en een eventuele gerichte aanpak. Slachtoffers die bij WIL aankloppen worden niet als zodanig geïdentificeerd en geregistreerd. Het is dus ook niet bekend hoeveel het zijn.

Vraag 1. Is binnen WIL bekend of en hoeveel gedupeerden zich voor hulp (bijstand, schuldhulpverlening of anderszins) hebben gemeld?
WIL: Nee. Dit is geen ‘waarde’ die wij op enige manier uitvragen of registreren.

Vraag 2. Is binnen WIL (bestuur, beleid, uitvoering) gesproken over de toeslagenaffaire en een eventuele speciale aanpak/benadering?
WIL: Nee.

Vraag 3. Vraagt het feit dat aanvragers mogelijk onterecht als fraudeurs geregistreerd staan een aparte aanpak van WIL (of de gemeente)?
WIL: Nee.

Het antwoord op de laatste vraag verrast mij enigszins, omdat het Rijk wel geld beschikbaar stelt voor hulp aan slachtoffers van de toeslagenaffaire en WIL de uitvoerder is van de bijstand en schuldhulpverlening en daarbij ook een taak heeft bij de aanpak van fraude.

Bij WIL is dus onbekend hoeveel inwoners van Houten in de problemen zijn gekomen doordat zij door de rijksoverheid ten onrechte als fraudeur zijn bestempeld, waardoor zij van gemeentelijke schuldhulpverlening zijn uitgesloten terwijl ze door de hoge terugbetalingen vaak dik in de schulden zijn geraakt.

Belastingdienst: Negen Houtense gedupeerden

Volgens een door de Belastingdienst verstrekte lijst (2) hadden tot 12 oktober van dit jaar 9 gedupeerden uit Houten zich gemeld bij de Belastingdienst (plus 4 uit Lopik, 11 uit IJsselstein en 25 uit Nieuwegein, in totaal dus 49 mensen in het werkgebied van WIL). Vanwege de privacy mag de Belastingdienst zelf geen namen doorgeven aan de sociale dienst. De Belastingdienst raadt gedeputeerden aan om zelf bij de gemeente aan te kloppen voor hulp. (3)

Gemeentelijk meldpunt en rijksmiddelen voor hulpverlening

Het blad Binnenlands Bestuur (4) bericht dat een aantal gemeenten inmiddels een speciaal meldpunt of mailadres toeslagenaffaire hebben geopend, waar gedupeerde ouders zich kunnen melden voor hulp en ondersteuning van de gemeente. Tussen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en staatssecretaris van Van Huffelen van Financiën is afgesproken dat gemeenten gedupeerden op diverse terreinen gaan helpen. Te denken valt aan hulp bij schulden, huisvestingsproblemen, opvoeding, werk en werkloosheid. Gemeenten hebben daarvoor alvast 11 miljoen euro gekregen. Een onafhankelijk bureau gaat de komende maanden onderzoeken welk bedrag nodig is om alle gedupeerden breed te ondersteunen.

Ook Slachtofferhulp is ingeschakeld (5).

Predicaat Opzet Grove Schuld ook bij geringe vorderingen

Net na het sluiten van de openbare verhoren maakte staatssecretaris Van Huffelen vandaag (27/11) bekend (6, 7) dat bij het nog lopende interne onderzoek op het ministerie van Financiën een nota is opgedoken waaruit blijkt dat ook mensen die minder dan 1500 euro terug moesten betalen het predicaat OGS (Opzet / Grove Schuld) konden krijgen, waardoor zij niet meer in aanmerking kwamen voor schuldhulpverlening of een betalingsregeling. Of en hoe vaak dit inderdaad is gebeurd, moet nog blijken. 

Na antwoord van de gemeente Houten op onze vragen zal ik de berichtgeving aanvullen.
> Zie blog Toeslagenaffaire (2) 15-12-2020

Aanvulling 4-12-2020: * Hulp aan slachtoffers door gemeeente en een speciale gezant *
Op 4 december heeft staatssecretaris Van Huffelen van Financiën een voortgangsrapportage naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarin staat onder meer dat ouders die de kwalificatie Opzet/Grove Schuld hebben gekregen, een brief ontvangen waarin staat dat zij geen fraudeur waren, dat dit predicaat onterecht is geweest en dat de problemen niet door hen zijn veroorzaakt. 
De samenwerking met de gemeenten krijgt verder vorm door de benoeming van een speciale gezant. De gezant zoekt manieren om ouders die zich nog niet hebben gemeld te benaderen. Verder meldt de staatssecretaris dat het straks mogelijk is om gegevens van ouders met gemeenten uit te wisselen, zodat zij makkelijk contact kunnen leggen om aanvullende hulp te bieden. Daarvoor moeten de ouders wel zelf toestemming geven. 

Aanvulling 6-12-2020 (NOS):


Bronnen

(1) Openbare verhoren kinderopvangtoeslag afgesloten
(website van de commissie met link naar alle informatie)

(2) Toeslagenaffaire: Lijst per gemeente (PDF 8p)

(3) Belastingdienst: Hulp van de gemeente

(4) Binnenlands Bestuur: Gemeenten openen meldpunten toeslagenaffaire

(5) Slachtofferhulp:

(5a) Slachtofferhulp (nieuwsbericht)

(5b) Slachtofferhulp (meer informatie)

(6) NOS 27-11-20: Nieuw kindertoeslagmemo duikt op: ook 'fraudeur' met schuld lager dan 1500 euro 

(7) Video met uitleg van staatsecretaris Alexandra van Huffelen 27-11-20
Luister naar:
Omroep Houten
Daar Hou Ik U Aan
Elke zaterdag 11 tot 12 uur
HoutenFM: 107.3 FM