Posts tonen met het label Blogs bij dossier Gif. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Blogs bij dossier Gif. Alle posts tonen

maandag 19 juni 2023

Rechter stopt spuitende lelieteler

Op 12 juni 2023 heeft de rechtbank Noord-Nederland in Assen bij kort geding een lelieteler verboden gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken. Het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen is ook een belangrijk onderwerp voor de Houtense fruitteelt. Denk maar aan de discussie en rechterlijke uitspraken over het instellen van 'spuitzones', waarmee Houten indertijd voorop liep en ook een aantal keren teruggefloten werd door de Raad van State. De gemeente heeft in 2015 en hernieuwd in 2020 een Convenant Driftreductie afgesloten met de branche.Ik wil nagaan in hoeverre de Assense uitspraak invloed heeft op de Houtense situatie. Het gaat om een kort geding, geen bodemprocedure. De Assense rechter liet het onzekere gezondheidsbelang van omwonenden prevaleren boven het grote en aantoonbare economisch belang van de teler. In de lelieteelt wordt veel intensiever gespoten dan in de fruitteelt. Ik heb de gemeente vragen gesteld: 1) Heeft de gemeente kennisgenomen van de Assense uitspraak en is dit aanleiding voor overleg? 2) Het Convenant Driftreductie loopt nog tot 2025 - wordt er tussentijds aan dit 'dossier' gewerkt? 3) Waar is het geldende Convenant Driftreductie te vinden? Mijn eigen eerder gepubliceerde links naar het convenant lopen dood. Via de gemeentelijke stukken kan ik alleen de oudere versie van 2015 vinden. Misschien kan het Convenant Driftreductie 2020-2025 een vaste plek krijgen op de website bij het thema Duurzaamheid.


--------------- 
Aanvulling 1. Kort nadat ik mijn vragen aan de gemeente had verstuurd, zag ik een tweet van wethouder Wouter van den Berg over een werkbezoek met Utrechtse fruittelers. Hij is dus met dit onderwerp bezig. 

---------------
Aanvulling 2. De Drentse lelieteler die een spuitverbod opgelegd had gekregen, mag dit jaar toch een deel van zijn bestrijdingsmiddelen gebruiken. Dat heeft het gerechtshof maandag 10 juli bepaald. Gezien de spoedeisendheid werd direct na de zitting de beslissing gegeven, de motivering volgt later. 

Volkskrant 11-07-23 * Rechterlijke uitspraak 10-07-23

---------------
Aanvulling 3. Op 17 juli ontving ik een reactie van de woordvoerder van de gemeente. 
"De gemeente heeft kennisgenomen van de recente rechterlijke uitspraak. Wij volgen eventuele vervolgstappen op de voet. De situatie die in de uitspraak geschetst wordt is enerzijds zeer specifiek (wat betreft de lelieteelt) maar laat anderzijds ook wel zien dat een rechter ook inziet dat bij goed gebruik van middelen er nog steeds significante gevolgen kunnen optreden. Door het ontbreken van een wetenschappelijke basis om afstanden tussen gevoelige bestemmingen en (in ons geval) fruitteelt te bepalen, zijn wij hier binnen de gemeente blijvend over in gesprek. Het Convenant Driftreductie loopt nog tot 2025. Het onderwerp is constant onderwerp van gesprek. Wij zijn (samen met andere gemeenten) op zoek naar manieren om hiermee om te gaan. Het conventant helpt hierbij, maar kent (zoals ook vermeld in het convenant) geen resultaatverplichting. Daarnaast volgen wij als gemeente alle ontwikkelingen rond dit onderwerp op de voet. De hoofdtaak voor het maken van beleid ligt bij de Rijksoverheid. Daar dringen diverse gemeenten ook op aan.  Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de VNG is onlangs een motie hierover met grote meerderheid aangenomen (de motie Buren). Op dit moment heeft de uitspraak is Assen nog geen gevolgen voor Houten. Het is wel een uitkomst die gevolgen kan gaan hebben, maar die zullen dan door het hele land voelbaar worden. Daarnaast zit er ook een verschil tussen fruit- en lelieteelt, waardoor de uitspraak niet 1 op 1 vertaald kan worden."

Het Convenant Gewasbescherming is van de website van de gemeente verdwenen (dode link), maar krijgt binnenkort een plekje op lokaleregelgeving.overheid.nl en/of officielebekendmakingen.nl (wordt vervolgd). 


donderdag 2 juli 2020

Schaamrood blogje

Als journalist zit ik bovenop het nieuws. Was dat maar waar. Al meer dan zeven jaar - eerst voor het Trefpunt en later voor Omroep Houten - volg ik het beleid van de gemeente Houten rond de voor deze regio zo belangrijke fruitteelt en de risico's voor omwonenden als het gaat om het spuiten van gewasbeschermingsmiddelen. Zo'n zeven jaar geleden stelde de gemeente een 'spuitvrije zone' in rond boomgaarden, maar de gemeente werd daarbij verschillende keren door de Raad van State op de vingers getikt. Vijf jaar geleden sloot de gemeente een convenant met de fruittelers waarin afspraken werden gemaakt over zorgvuldig spuiten. Dat convenant zou na vijf jaar aflopen: dat is volgende maand. Begin deze week kwam de Gezondheidsraad met een advies over de gezondheidsrisico's, ik vroeg de gemeente om een reactie en daarbij meteen ook hoe het stond met het convenant. 

Bij mijn vragen liet ik weten niet op de hoogte te zijn van de stand van zaken rond het Convenant Gewasbescherming. Nou, dat blijkt, want vandaag ontdekte ik op de website van de gemeente dat het convenant al afgelopen januari voor vijf jaar is verlengd. Dat nieuws is mij volledig ontgaan! Ik lees nu dat het convenant is getekend tijdens de fruitteeltvakbeurs in de Expo in Houten. Die beurs heb ik zelf vanwege dit onderwerp voor Omroep Houten bezocht en ik ben er met een stapel informatie vandaan gekomen, maar ik heb kennelijk mijn vragen op het verkeerde moment aan de verkeerde mensen gesteld en ik heb terug gemeld dat er geen nieuws voor de uitzending was. Er zal toen ongetwijfeld een persbericht zijn uitgegaan maar dit is volledig langs mij heengegaan. Het convenant heb ik inmiddels gedownload, maar ik moet het nog nalezen op wijzigingen en actualiteit en ik wacht nog op de beantwoording van mijn vragen door de gemeente. 

Wordt dus vervolgd, maar dit schaamrood blogje moest ik alvast even kwijt. 

Gemeente en fruittelers verlengen inzet tegen hinder gewasbescherming

Convenant Drifreductie 2020-2025 (PDF 4p) [het convenant is hier op de gemeenteljke website niet meer te vinden]

Mijn dossier over landbouwgif en omwonenden


maandag 29 juni 2020

Gezondheidsrisico's landbouwgif

De Gezondheidsraad komt vandaag, 29 juni, met een langverwacht advies over de gezondheidsrisico's van landbouwgif. Nederlands onderzoek geeft geen duidelijke aanwijzingen voor gezondheidseffecten van bestrijdingsmiddelen, maar uit buitenlands onderzoek blijkt er wel een verband te zijn met de ziekte van Parkinson en met ontwikkelingsstoornissen bij kinderen. De onderzoekscommissie van de Gezondheidsraad vindt de conclusie gerechtvaardigd dat blootstelling aan chemische gewasbeschermingsmiddelen een risico voor de gezondheid vormt. De commissie adviseert daarom een zo laag mogelijke blootstelling aan chemische gewasbeschermingsmiddelen en waar het gebruik van deze middelen onvermijdelijk is, te kiezen voor de minst schadelijke variant. Strikte naleving en handhaving van de voorschriften is vereist. De commissie adviseert het gebruik en blootstelling van bestrijdingsmiddelen nauwkeurig te monitoren. Blootstelling kan bijvoorbeeld gemeten worden in de urine. Een groot onderzoek naar blootstelling van omwonenden aan chemische middelen in de bollenteelt toonde vorig jaar een hogere concentratie aan in de woningen en urine van omwonenden. De onderzoekscommissie raadt aan dit ook voor de fruiteelt te onderzoeken, te meer omdat daar zij- en opwaarts wordt geschoven. Dit onderzoek werd overigens jaren geleden al aanbevolen, maar werd een paar keer op de lange baan geschoven. 

Voor Omroep Houten volg ik dit onderwerp al enige tijd. In de gemeente Houten is vooral de fruitteelt van belang. In 2015 sloot de gemeente voor vijf jaar een convenant af met de fruitsector. Dit convenant loopt binnen acht weken af. Uiterlijk in februari 2020 zouden de gesprekken tussen de gemeente en de sector beginnen over verlenging van het convenant. Vandaag heb ik de gemeente Houten gevraagd naar de stand van zaken. De sector zelf bleek vorig jaar niet te willen reageren op persvragen en de gemeente kwam toen niet verder dan de mededeling het onderwerp "met grote belangstelling" te volgen. 

Aanvulling 02-07-2020: 

Het convenant van de gemeente met de fruitsector is dit jaar voor vijf jaar verlengd. 
Zie Schaamrood blogje met o.a. een link naar het nieuwe convenant. 

Aanvulling 03-07-2020: 

In antwoord op mijn vragen antwoordt de voorlichter van de gemeente het volgende: 
1) De wethouder en de medewerkers lezen deze rapporten -uiteraard- met veel interesse. We zullen ook dit rapport goed gaan bestuderen.

2) Op dit moment ontbreken landelijke richtlijnen. Dit soort rapporten kan input leveren voor te maken landelijk beleid. Wij hopen dat dit spoedig gebeurt.

Houten heeft eigen beleid op dit onderwerp, gebaseerd op verschillende rapporten en jurisprudentie. We zorgen bij nieuwe ontwikkelingen voor een zo veilig mogelijke leefomgeving. Voor ontwikkelingen bij fruitteelt houdt dat in dat we afstand houden en dat we fruitteeltpercelen afschermen met hagen. Initiatiefnemers moeten de afstand onderbouwen. Op deze wijze proberen we het contact met mogelijk gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk te beperken. Dit doen we op basis van wetenschappelijke inzichten.
Zie mijn dossier en blog: 
Het advies is hier te downloaden: 

donderdag 25 april 2019

Bollengif in babyluiers

Vanavond (21:10u, Ned.2) is de aangekondigde uitzending 'Bollengif in babyluiers' van Zembla over het onderzoek naar bestrijdingsmiddelen en omwonenden (OBO).

Bij omwonenden zijn in het onderzoek meer schadelijke stoffen aangetroffen dan verwacht, maar wel binnen de normen. De gevolgen voor de gezondheid zijn nog niet bekend, dit vraagt meer onderzoek, waarbij ook naar stapeling van stoffen gekeken moet worden en vooral naar kinderen.

Voor Houten en omgeving is de fruitteelt van belang, waar de volgende fase van het onderzoek op gericht is.

Het onderzoek zegt daarover: "Dit deelonderzoek richtte zich op neerwaartse bespuiting in de bollenteelt. Opwaartse bespuiting, zoals in de fruitteelt, leidt tot grotere drift-emissies bij toepassing, maar de vraag is ook in hoeverre verspreiding van damp en huisstof tot een grotere blootstelling van omwonenden leidt.

De gemeente Houten heeft met de fruittelers een Convenant Driftreductie afgesloten met verschillende 'drifreducerende' maatregelen en de afspraak dat gemeente en fruittelers na dit onderzoek opnieuw zullen overleggen. De gemeente heeft laten weten in de week van 15 april hierover met een reactie te komen, maar deze laat nog op zich wachten.

Zie de aankondiging van Zembla:

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/bollengif-in-babyluiers

Zie mijn blog met links naar het onderzoek en andere bronnen:

http://blog.stylo.nl/2019/04/staan-omwonenden-bloot.html


----------
Aanvulling 
De woordvoerder van de gemeente heeft mij op 2 mei 2019 het volgende laten weten: 
Er is nog geen besluit genomen over (tussentijds) overleg met convenantpartners.
De wethouder bespreekt dit binnenkort met de betrokken beleidsmedewerkers.


donderdag 11 april 2019

Staan omwonenden bloot?

Landbouwminister Carola Schouten heeft woensdagavond het eerste rapport van het Onderzoek Bestrijdingsmiddelen en Omwonenden naar de Tweede Kamer gestuurd (1). Het gaat om een langdurig wetenschappelijk onderzoek naar de vraag in hoeverre omwonenden worden blootgesteld aan 'landbouwgif'. Het blootstellingsonderzoek wordt in fasen uitgevoerd, te beginnen bij omwonenden rond bloembollenvelden. Dat onderzoek is nu afgerond en openbaar gemaakt. In maart publiceerde Zembla (BNN Vara) al uit een concept-versie van het rapport.

Onderzoek fruitteelt?
Voor Omroep Houten volg ik al enige tijd het verloop van dit onderzoek. Voor Houten en omgeving is vooral de fruitteelt van belang. Aan de Tweede Kamer is toegezegd dat in een volgende fase wordt gekeken naar fruitboomgaarden, maar dat de invulling anders kan zijn dan bij de bollenteelt. Volgens het RIVM kunnen de gegevens voor de bollenteelt niet een volledig antwoord geven op vragen over mogelijke blootstelling in de fruitteelt. Deze fasering is bij de opzet van het onderzoek in 2015 besproken met de klankbordgroep, waarin ook de fruitsector is vertegenwoordigd. De klankbordgroep was teleurgesteld dat het onderzoek in de fruitteelt langer op zich zou laten wachten, maar kon uiteindelijk toch instemmen met de gefaseerde opzet. De klankbordgroep sprak het vertrouwen uit dat de kwaliteit van het onderzoek ook met de fasering overeind zou blijven. De Gezondheidsraad adviseerde in 2014 om te beginnen met een onderzoek naar de blootstelling en daarna op basis van de uitkomsten verder te kijken naar de gezondheidseffecten. (2)

Het onderzoek kent dus afzonderlijke fases en aspecten: 1) blootstelling; 2) gezondheid; a) bij de bollenteelt, b) bij de fruitteelt. Het nu gepubliceerde onderzoek bevat alleen nog maar de blootstelling aan omwonenden van de bollenteelt.

Geen onderzoek fruitteelt? 
Op 7 maart 2019 sprak ik met woordvoerder Harald Wychgel van het RIVM. Hij vertelde mij dat er nog geen onderzoek naar de fruitteelt gepland is en hij liet in het midden of dit onderzoek er zou komen. Ik heb de Nederlandse Fruitteelt Organisatie NFO tot vier keer toe om een reactie gevraagd, maar deze organisatie zwijgt tot nu toe. Wel gaf de NFO woensdagavond laat een persbericht (3) uit naar aanleiding van nieuwe publicaties van Zembla. NFO spreekt van "tendentieuze berichtgeving". Uit eerder onderzoek blijkt dat omwonenden van agrarische percelen juist gezonder zijn, aldus NFO (4).

Hogere concentraties
Zembla komt later deze maand met een uitzending over dit onderwerp, maar bracht woensdag 10 april al wel het nieuws naar buiten (5). Volgens Zembla blijkt uit het onderzoek dat bij omwonenden van bollenvelden hogere concentraties bestrijdingsmiddelen in de lucht en in huisstof worden aangetroffen dan bij mensen die verderop wonen. Volgens het RIVM overschrijden de gemeten gehalten in lucht en urine niet de bestaande risiconormen. Maar mogelijk staan omwonenden aan een stapeling van meerdere bestrijdingsmiddelen bloot. Volgens het RIVM is de totale blootstelling nog onbekend. Om uitspraken te kunnen doen over de gezondheidsrisico's moet dat eerst worden uitgezocht, zegt het RIVM tegenover Zembla.

Minister: "radicaal anders"
Minister Carola Schouten zegt in Zembla dat het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen "radicaal anders" moet. Zij wil dat er drastisch minder bestrijdingsmiddelen worden gespoten. Ze merkt dat de discussie zich verhardt en dat partijen tegenover elkaar komen te staan.

Convenant met fruittelers
De gemeente Houten heeft veel te maken gehad met de belangentegenstelling van fruittelers en omwonenden. De gemeente heeft in de bestemmingsplannen voor het buitengebied een 'spuitvrije zone' opgenomen aan de randen van boomgaarden, maar stootte verschillende keren het hoofd bij de Raad van State. Omwonenden wilden verdergaande maatregelen, maar binnen de ruimtelijke ordening zijn de juridische mogelijkheden om eisen op te leggen aan fruittelers beperkt, zeker als het gaat om de bestaande boomgaarden. Het grootste probleem is het verwaaien ofwel de 'drift' van het landbouwgif. De gemeente heeft met de NFO afdeling Zuid-Oost Utrecht en LTO Noord afdeling Bunnik/Houten een 'convenant driftreductie' afgesloten (6). De fruittelers beloven de spuitdrift te voorkomen door goede spuitdoppen, gericht spuiten, afstand houden en afschermen, bijvoorbeeld door windhagen rond de boomgaard of door een meerijdende tunnel tijdens het spuiten. Ook zijn afspraken gemaakt over een goede communicatie met omwonenden, bijvoorbeeld door tijdig te laten weten wanneer de fruitteler gaat spuiten.

Gemeente in overleg met fruittelers
Het convenant van de gemeente Houten met de fruittelers is afgesloten voor vijf jaar vanaf de datum van ondertekening, 22 augustus 2015. De partijen zullen een half jaar voor het aflopen van de termijn weer met elkaar overleggen over verlenging. Verder spraken zij af dat als op grond van veranderde beleidsinzichten aanvulling, wijziging of beëindiging van dit convenant nodig is, de partijen hierover in overleg zullen treden. "Dit is in ieder geval aan de orde bij het verschijnen van de kabinetsreactie op het blootstellingsonderzoek door RIVM naar aanleiding van het advies van de gezondheidsraad.", aldus het convenant.

----------

Aanvulling 1 (11-04-19 12:00 uur). Vanmorgen heb ik de gemeente Houten gevraagd om een eerste reactie van wethouder Hilde de Groot (milieu, RO buitengebied). Is het uitkomen van het rapport voor haar ook aanleiding om tussentijds in overleg te treden met de convenantpartners?

Reactie gemeente Houten (12-04-19 12:45 uur). Het College van B&W volgt het onderwerp met grote belangstelling. Helaas geeft dit onderzoek nog geen antwoord op vragen die hier lokaal leven, omdat alleen de omgeving van bollenvelden is onderzocht en geen fruitboomgaarden. De woordvoerder kon nog geen antwoord geven op de vraag of dit onderzoek aanleiding is om in overleg te treden met de partners van het convenant, hij komt daar nog op terug.
(25-04-19 18:00 uur) Op de dag van de Zembla-uitzending is nog geen inhoudelijke reactie van de gemeente ontvangen. 
Op 02-05-19 meldt de woordvoerder van de gemeente mij het volgende: 
Er is nog geen besluit genomen over (tussentijds) overleg met convenantpartners.
De wethouder bespreekt dit binnenkort met de betrokken beleidsmedewerkers.

Aanvulling 2 (11-04-19 18:00 uur) Om vijf voor zes werd ik gebeld door Siep Koning van de NFO en lid van de klankbordgroep van het onderzoek. Hij legde uit dat was afgesproken om hierover niet te communiceren tijdens het onderzoek. Nu het rapport vandaag is verschenen, hebben LTO, KAVB en NFO vanmiddag in een gezamenlijke persverklaring (7) gereageerd:

"Uit het blootstellingsonderzoek blijkt dat er geen sprake van gevaar voor de gezondheid is. De teruggevonden residuen van gewasbeschermingsmiddelen blijven ruim onder de vastgestelde risicogrenzen, constateerden zowel het RIVM als het Ctgb", aldus de persverklaring.

De drie organisaties benadrukken in hun verklaring het belang van een goede communicatie, met omwonenden en anderen. "Het optreden van het RIVM in de afgelopen maand, waarbij informatie is gelekt en het RIVM meewerkte aan tendentieuze berichtgeving, maakt dit des te meer duidelijk."

Ook in het persbericht (zie 3) van woensdagavond, kort vóór het uitkomen van het rapport en in reactie op de berichtgeving van Zembla, krijgt het RIVM er van langs: "De berichtgeving van vandaag was een fout van het RIVM. LTO Nederland, KAVB en NFO zijn zeer teleurgesteld dat er zo slordig over dit belangrijke onderzoek wordt gecommuniceerd."

Aanvulling 3 (01-05-19)
LTO reageert niet op mijn verzoeken om commentaar, uitleg of vervolgstappen.
Zembla geeft een toelichting op de weigering van de sector om de pers te woord te staan:
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/zembla-analyseert-dubieuze-factcheck-van-boerenorganisatie-lto

----------

Voetnoten

(1) Onderzoek Bestrijdingsmiddelen en Omwonenden (OBO)

Samenvattend rapport
Brief regering
Advies Ctgb (College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden)
Modellen

(2) https://www.bestrijdingsmiddelen-omwonenden.nl/vervolgonderzoek

(3) https://www.nfofruit.nl/nieuws/omwonendenonderzoek-uitkomsten-geruststellend-communicatie-zeer-teleurstellend/

(4) https://www.rivm.nl/nieuws/geen-duidelijke-verbanden-tussen-gezondheid-omwonenden-en-nabijheid-landbouwpercelen

(5) https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/minister-schouten-gebruik-gewasbeschermingsmiddelen-moet-radicaal-anders

(6) https://www.houten.nl/uploads/tx_pagefiles/Convenant_driftreductie_02.pdf

(7) http://www.lto.nl/pers/persberichten/10898241/Reactie-blootstellingsonderzoek-omwonenden

Overige bronnen: 

https://www.bestrijdingsmiddelen-omwonenden.nl/

Nota Gewasbestrijdingsmiddelen & Ruimtelijke Ordening (Houten, 02-07-15)

Mijn verslag van een informatieavond over de nota: 
http://blog.stylo.nl/2015/01/gewasbescherming.html

Raadsvragen over de spuitzone, mijn verslag in Trefpunt 13-02-13: 
http://blog.stylo.nl/2013/02/spuitzone.html

woensdag 4 februari 2015

Plattelandswoning is geen bedrijf

Een varkenshouder in Weert heeft met succes bezwaar gemaakt tegen de woonbestemming van een naast zijn bedrijf gelegen boerderij. De Raad van State heeft de bestemming "specifieke vorm van wonen, voormalige agrarische bedrijfswoning" vernietigd en de gemeente Weert moet haar huiswerk overdoen. Weert vond dat de woning geen effect heeft op de ontwikkeling van het naastgelegen bedrijf, maar de Raad van State is het daar niet mee eens. Op grond van de Wet milieubeheer moet de luchtkwaliteit op alle plaatsen beoordeeld worden, behalve als sprake is van een arbeidsplaats. In dat geval gelden andere regels op basis waarvan de gezondheid en veiligheid van werknemers worden beschermd. De Raad van State vindt dat deze boerenwoning geen bedrijf is, omdat de bewoners geen binding hebben met het agrarische bedrijf waarbij de woning staat. Dit betekent dat de luchtkwaliteit moet voldoen aan de eisen voor wonen. Maar daardoor zou het aangrenzende bedrijf in zijn ontwikkeling kunnen worden belemmerd. Een nieuw bestemmingsplan mag in het algemeen bestaande bedrijfsvoering niet belemmeren of er moet daarvoor een regeling worden getroffen.

Deze uitspraak viel mij op vanwege een gesprek dat ik onlangs had met een agrariër uit de gemeente Bunnik. Hij was als fruitteler afgekomen op een informatieavond van de gemeente Houten over spuitvrije zones tussen boomgaarden en woningen en welke afstand daarbij veilig zou zijn. Deze fruitteler was daarnaast ook varkenshouder. In de woning naast zijn bedrijf waren onlangs 'burgers' komen wonen die hun woning wilden verbouwen. Hij had prima contact met z'n buren, maar voelde zich toch genoodzaakt bezwaar te maken tegen hun vergunningaanvraag. Als de boerderij naast hem als woning zou worden bestempeld dan kreeg hij met allerlei beperkingen te maken in zijn bedrijfsvoering, die hij zich naar zijn mening niet kon veroorloven. Hij worstelde met deze vraag. Terwijl ik met hem stond te praten, zwaaide hij vrolijk naar zijn buren, die ook naar de informatie-avond waren toegekomen. De vraag hoe dicht boeren en burgers elkaar naderen in het buitengebied blijft een actuele vraag.

Samenvatting uitspraak Raad van State 4.2.15
Lees hier de volledige tekst van de uitspraak met zaaknummer 201306630/5.
Mijn verslag van de informatieavond van de gemeente Houten over spuitvrije zones.


woensdag 28 januari 2015

Gewasbescherming

Maandagavond 26 januari was er in sociaal-cultureel centrum De Wiese in Schalkwijk een informatie-avond van de gemeente over de nota ‘Gewasbescherming & ruimtelijke ordening’. Bij binnenkomst werd verwezen naar ‘Gewasbestrijding’ (zie foto), maar daar zullen fruittelers niet blij mee zijn.  De kleine zaal zat bomvol, ik schat zo’n 30 fruittelers, 20 omwonenden en 10 raads- en commissieleden en andere belangstellenden. Het eerste deel van de bijeenkomst bestond uit een presentatie over het voorgenomen beleid, het tweede deel  werd besteed aan discussie in kleine groepjes van fruittelers en omwonenden over een op te stellen convenant.  De gemeente maakt geen verslag van de avond, wel staat de presentatie op de gemeentelijke website.  Ik bezocht de avond als belangstellende burger en ook volg ik dit ‘dossier’ voor het politieke radio-programma van HoutenFM. Ik maak nu geen journalistiek verslag, maar noteer mijn verslagaantekeningen hier als naslag.

Dit verslag is ook als Word-document bij mij verkrijgbaar (Ytzen Lont, post@stylo.nl). 

Voor meer informatie met links naar de nota, het rapport ‘Nijmegen’, de presentatie en meer: www.houten.nl/gewasbescherming.
Een link naar de LTO-brochure ‘Gewasbescherming en omwonenden; een goede buur is beter’ is te vinden via go.stylo.nl/lto

PLANNING

De nota Gewasbescherming & ruimtelijke ordening ligt ter inzage tot 12 februari 2015. Tot die tijd is het mogelijk om schriftelijk – of desgewenst mondeling op afspraak – zienswijzen in te dienen. Volgens planning zal de – aangepaste – nota op 12 mei door de gemeenteraad worden vastgesteld, na bespreking op 14 april in het voorbereidende rondetafelgesprek (RTG). Tijdens de RTG is er gelegenheid tot inspraak (spreekrecht). Parallel aan dit proces is de gemeente met de fruitsector in gesprek over het opstellen van een gedragscode of convenant.

PRESENTATIE

Allereerst gaf Bregje Tettelaar  een presentatie. Zij is beleidsmedewerker milieu en duurzaamheid van de gemeente Houten. Waar gaat het om? In de eerste plaats om een “aanvaardbaar woon- en leefklimaat” voor omwonenden van boomgaarden. Hiervoor bestaat nog geen landelijke regelgeving. In 2013 heeft de gemeente Houten zelf een spuitzoneregeling ingesteld, dat wil zeggen een voorgeschreven afstand tussen boomgaarden en een gevoelige bestemming, zoals woningen. De regeling werd voor het eerst toegepast in het bestemmingsplan Laagraven-Oudwulverbroek (dat beslaat het hele noordelijke buitengebied van Houten). Maar de Raad van State haalde op 10 september 2014 een streep door deze regeling. De regeling moest worden aangepast en beter onderbouwd. Daarbij is gekeken naar het advies van de Gezondheidsraad en naar de jurisprudentie. De Gezondheidsraad stelt dat er aanwijzingen zijn voor gezondheidsrisico’s door het bespuiten van fruitbomen, maar er zijn in de Nederlandse situatie geen bewijzen voor gezondheidseffecten. Wel mogelijke risico’s dus, maar geen bewezen effecten. Hiervoor is nader onderzoek nodig en dat duurt nog jaren. Intussen kunnen al betrekkelijk eenvoudige maatregelen genomen worden, zoals eisen aan de toelating van gewasbestrijdingsmiddelen en het toepassen van driftreducerende maatregelen. Driftreductie wil zeggen dat het gespoten middel minder verwaaid.

De Raad van State vindt het instellen van een 50-meterzone tussen fruitbedrijven en een gevoelige bestemming “redelijk”. Maar het is niet zo dat binnen die afstand gezondheidseffecten zijn aangetoond en er is daarom geen grond om in te grijpen in bestaande situaties. Ook vindt de Raad van State het acceptabel dat de gemeente Houten algemene onderzoeksrapporten, zoals dat in opdracht van de gemeente Tholen, als uitgangspunt hanteert, maar de voorbeeld-locaties uit dat onderzoek moeten dan wel goed overeenkomen met de specifieke situatie in Houten. Dat bleek uit de uitspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan Tull en ’t Waal. Het rapport ‘Tholen’ mocht wel worden toegepast, maar kwam onvoldoende overeen met de situatie in ’t Waal. Ook was Houten in dit bestemmingsplan uitgegaan van de “voorgeschreven hoeveelheid” bestrijdingsmiddel (dus de hoeveelheid die een fruitteler volgens het voorschrift van de fabrikant het beste kan gebruiken), maar een veilige afstand moet uitgaan van de “wettelijk toegestane” hoeveelheid van een stof. Dat is immers de hoeveelheid die een teler volgens de wet zou mógen toepassen.

De systematiek van de Houtense “spuitvrije zone” blijft wel overeind, maar de onderbouwing en de getallen moeten worden aangepast. In plaats van het rapport ‘Tholen’ wil de gemeente daarom nu eenzelfde rapport in opdracht van de gemeente Nijmegen toepassen. Dit voldoet meer aan de Houtense situatie. De beide onderzoeken, ‘Tholen’ en ‘Nijmegen’, komen in hoofdlijnen overigens overeen, volgen dezelfde systematiek en zijn uitgevoerd door het zelfde onderzoeksinstituut van de Universiteit Wageningen.

De hoofdlijn blijft dus overeind (zie stroomdiagram “Hoe? “ in de presentatie):

* Er wordt onderscheid gemaakt tussen bestaande situaties en nieuwe situaties.

* In bestaande situaties die aan de regels voldoen, wordt niet ingegrepen; de uitspraak van de Raad van State staat dit niet toe. Is de afstand meer dan 50 meter dan is er ook niks aan de hand. Binnen 50 meter wil de gemeente door middel van een convenant met de fruittelers komen tot beschermende maatregelen, zoals het gebruik van driftreducerende middelen.

* In nieuwe situaties geldt: bij meer dan 50 meter is er geen conflict, als een boomgaard past binnen de bestemming dan is hiervoor geen vergunning nodig, maar bij aanplant binnen 50 meter van een gevoelige bestemming is een aanlegvergunning nodig.

Een vergunningaanvraag geeft de gemeente de gelegenheid de concrete situatie te toetsen en belanghebbenden kunnen hun zienswijze indienen.

De gemeente toetst bij een vergunningaanvraag of bij de voorgenomen plannen sprake is van een “aanvaardbaar woon- en leefklimaat”. Deze toets kan plaatsvinden aan de hand van generiek (algemeen) onderzoek, zoals het rapport ‘Nijmegen’, of aan eigen onderzoek van de initiatiefnemer.
Het rapport ‘Nijmegen’ bevat een tabel met zeven standaardsituaties, waarin de benodigde afstand wordt aangegeven aan de hand van verschillende situaties met een oplopende hoeveelheid beschermende maatregelen (driftreducerende spuittechnieken en windhagen). Praktijksituatie 1, waarin geen sprake is van beschermende maatregelen, schrijft een afstand van 35 meter voor, terwijl in praktijksituatie 7 met twee windhagen en een spuittechniek met een driftreductie van 75% een afstand van 5 meter volstaat. Dit biedt de gemeente en de vergunning-aanvrager houvast over welke afstand moet worden aangehouden. Als ‘Nijmegen’ geen antwoord geeft op de concrete situatie, dan moet aanvullend onderzoek uitsluitsel geven.

De normen zijn al opgenomen in het bestemmingsplan Laagraven-Oudwulverbroek, dat in opdracht van de Raad van State uiterlijk deze maand moest worden aangepast. De gemeente wil deze systematiek en normen nu gaan toepassen voor de hele gemeente en heeft deze opgeschreven in de nu voorliggende nota ‘Gewasbescherming’, waarover nu zienswijzen kunnen worden ingediend.

REACTIES

Eén van de aanwezigen brengt naar voren dat inspraak niet mogelijk is, omdat hij de aangepaste nota nog niet heeft gezien. De nota is nog gebaseerd op het rapport ‘Tholen’, dat door de Raad van State is afgewezen. Wethouder Herman Geerdes antwoordt dat de systematiek hetzelfde blijft en dat insprekers daarop kunnen reageren. Het onderzoeksrapport van Nijmegen komt deze week op de website van de gemeente te staan en de overeenkomende tabel uit dit rapport zal één van de wijzigingen van de nota zijn. Voor bestaande situaties heeft de gemeente geen middelen om in te grijpen, daarvoor wil de gemeente komen tot een convenant met de fruittelers, via de Nederlandse Fruittelersorganisatie NFO. De wethouder hoort ook graag van omwonenden wat zij zouden willen dat in het convenant komt te staan.

Eén van de fruittelers merkt op dat je de aanpak van bestrijdingsmiddelen niet los kunt zien van andere milieumaatregelen, zoals geurcontouren. De fruitteler moet aan veel regels voldoen, dit zou als één pakket moeten worden gezien.

Het voormalig raadslid Wim Adriaanse (CDA) vraagt of er geen dubbelcheck, een contra-expertise, moet worden gehouden op het rapport ‘Nijmegen’. Het is niet zeker of dit rapport wél stand houdt bij de Raad van State.
Wethouder Herman Geerdes antwoordt dat dit onderzoek is uitgevoerd door de universiteit Wageningen, dat de beste expertise ter wereld in huis heeft. Zij doen ook het onderzoek voor de Gezondheidsraad. Het onderzoek is niet te overtreffen door een ander bureau. Wel zal er een juridische toets plaatsvinden. Het rapport ‘Tholen’ is niet afgewezen op onderzoekskwaliteit, maar omdat de toegepaste standaardlocaties niet voldeden aan de situatie in Houten.

Een fruitteler merkt op dat de Raad van State nog geen enkel rapport van Wageningen heeft geaccepteerd in de '50 meter tenzij'-discussie. Hij pleit voor een gedegen juridisch onderzoek of deze systematiek voor de Raad van State houdbaar is.

Een ‘omwonende’ merkt op dat de concrete locatie in Nijmegen niet voldoet aan de Houtense situatie en er grote kans is dat ook dit rapport voor de Raad van State niet stand houdt. Bovendien zou toepassing van de tabel er in de praktijk toe leiden dat een fruitteler die een afstand van 35 meter aanhoudt zonder extra maatregelen (situatie 1 uit de tabel) automatisch een vergunning krijgt.
Wethouder Herman Geerdes verwijst naar een politieke discussie in de gemeenteraad hierover. Bij de behandeling van het bestemmingsplan Laagraven-Oudwulverbroek op 20 januari is er een motie ingediend om situatie 1 (35 meter, zonder maatregelen)  uit de tabel te schrappen. De motie is verworpen en de wethouder wilde dit voorstel niet overnemen, omdat de gemeente dan zou gaan schrappen in een erkend wetenschappelijk onderzoek en daarmee de onderbouwing onderuit halen.

Een fruitteler vraagt wat precies een “bestaande situatie” is. Dit moet je eerst precies weten, voordat je het stroomschema kunt toepassen. In het verleden was er een omgevingsvergunning nodig voor elke boomgaard, maar er zijn ook boomgaarden zonder vergunning. Geldt het criterium “bestaande situatie” voor elk perceel met bestemming “fruitteelt” of moet alsnog een vergunning worden aangevraagd?  
Wethouder Herman Geerdes antwoordt dat wordt uitgezocht wat de consequenties zijn voor boomgaarden zonder vergunning en illegale situaties. Bij de gemeente is per boomgaard bekend, welke situatie “oud” of “nieuw” is.

Raadslid Hanny van Doorn (ITH) merkt op dat de tabel voorziet in een afstand van slechts 15 meter bij toepassing van een windhaag. Bewoners worden dan dus op korte afstand met een windhaag geconfronteerd. Hoe zit het dan met de rechten van omwonenden?
Wethouder Herman Geerdes vindt dat raadsleden hun vragen langs andere weg moeten stellen. Hij antwoordt dat omwonenden bij een vergunningaanvraag bezwaren kunnen indienen.

Een vertegenwoordiger van de NFO vraagt waarom voor de bescherming van omwonenden niet dezelfde systematiek wordt gehanteerd als bij water, waarvoor landelijk erkende milieu-eisen gelden. Langs water is een driftreductie van 90% vereist.  
Wethouder Herman Geerdes wil deze driftreductienorm graag in het convenant opnemen en is blij met de handreiking die NFO doet.
De NFO-vertegenwoordiger antwoordt dat het gaat om de systematiek en dat nog moet worden bepaald wat nodig is voor de bescherming van omwonenden.
De deskundige van de gemeente voegt daaraan toe dat wat veilig is voor water nog niet automatisch veilig is voor bewoners. Het onderzoek van de Gezondheidsraad zal dat moeten uitwijzen.

Een bewoner vindt het vreemd dat nog niks bekend is van de risico’s in bestaande situaties, maar dat wel de risico’s worden bepaald in nieuwe situaties.
Wethouder Herman Geerdes antwoordt dat dit komt door de uitspraak van de Raad van State dat gezondheidsrisico’s niet uit te sluiten zijn, maar dat gezondheidseffecten niet zijn aangetoond. Dat belet de gemeente om in te grijpen in bestaande situaties.

Een bewoonster met luchtwegproblemen, die op enkele meters afstand van een boomgaard woont, vertelt dat zij in de winter nergens last van heeft, maar zodra haar buurman gaat spuiten, moet zij extra gaan puffen en heeft zij het gevoel dat ze stikt.

CONVENANT

Vervolgens gaan fruittelers en bewoners in kleine groepjes overleggen wat zij van elkaar verwachten en wat er in het convenant zou moeten komen te staan. Daarna worden de reacties kort centraal besproken. Een greep daar uit.

Blijf met elkaar in contact.

Het is wenselijk dat de fruitteler de omwonenden op de hoogte houdt wanneer hij gaat spuiten: dan kunnen zij op dat moment hun ramen dichthouden.

Het lijkt dat er een probleem is. Maar ik denk als omwonende, dat mijn buurman het beste doet voor z’n planten, z’n gezin en z’n dieren. Er is een dialoog nodig: wat doe je eigenlijk?

Kritische omwonende: we hebben gezellig met elkaar gesproken en onze standpunten goed kunnen verwoorden. Het is goed om ons in elkaars standpunten te verplaatsen. Het was prettig om een gewoon gesprek te voeren.

Tip voor nieuwe bewoners: wees je er van bewust dat je in het buitengebied komt te wonen en wat daarbij komt kijken. De gemeente zou dat kunnen ondersteunen met voorlichting.

Weten bewoners wat een fruitteler allemaal moet registreren? Hij mag niks te veel gebruiken, alle input en output wordt geregistreerd, alles wordt jaarlijks gecontroleerd. Hij is wettelijk aan handen en voeten gebonden.

De bescherming van omwonenden is tot nu nooit meegenomen in de wet- en regelgeving, zelfs niet bij de toelating van middelen (wel: werknemers en milieu).

Raadsleden moeten goed op de hoogte zijn van wat er speelt, waar de fruitteelt mee bezig is. Goed geïnformeerd kunnen zij de juiste beslissingen nemen.

Bewoner: Door het convenant schuift de gemeente de verantwoordelijkheid van zich af. De gemeente heeft een eigen verantwoordelijkheid. Een convenant is niet de beste oplossing.

Teler: het convenant is een bovenwettelijke regeling (en gaat verder dan de wet) en dat is niet goed.

We moeten de problematiek niet juridiseren.

Een teler met boomgaarden in drie gemeenten: liever één landelijke regeling.

Op het moment van vergunningverlening en aanleg staat er niet ineens een vier meter hoge haag, terwijl de bescherming daar wel op is gebaseerd.

De eisen gelden alleen voor fruitteelt, maar ook andere gewassen en gras worden bespoten.

Vogels nestelen zich in hagen. Daar is een teler dus niet blij mee.

Er wordt steeds gesproken over “gif”, maar er worden praktisch geen bestrijdingsmiddelen gebruikt die giftig zijn voor mens of dier.

Het convenant moet allesomvattend zijn, niet alleen de bestrijdingsmiddelen,  maar ook de hinderwetaspecten als geur en geluid.  

maandag 25 februari 2013

Spuitzone


Door Ytzen Lont, in: Trefpunt 13.02.2013

D66, CDA, ITH en GroenLinks hebben schriftelijke vragen gesteld over de gezondheidsrisico’s van bestrijdingsmiddelen in de omgeving van boomgaarden. De aanleiding vormt een onlangs opnieuw geplante boomgaard aan de Tuurdijk in ’t Goy op minder dan 25 meter van bestaande woningen. Burgemeester en wethouders hebben aangegeven dat een ‘spuitvrije zone’ van 50 meter wenselijk is, maar bij bestaande situaties gelden nog oude regels. De vier partijen vragen burgemeester en wethouders een overzicht te geven van bestaande situaties die niet aan de gewenste afstand voldoen. Ook vragen zij of daar voldoende veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Ze willen dat de gemeente met de betrokken fruittelers gaat overleggen om snel tot een verantwoorde oplossing te komen. Alternatieven zijn het gebruik van veilige, biologische bestrijdingsmiddelen of maatregelen om het verwaaien van bestrijdingsmiddelen tegen te gaan, zoals een hoge haag. De partijen pleiten er voor om de overgangssituatie zo kort mogelijk te laten zijn en zo snel mogelijk overal een afstand van 50 meter te hanteren. Daar kan dan alleen nog van afgeweken worden als de veiligheid voor de omgeving op een andere manier gewaarborgd is. 

(180 woorden)

Ytzen Lont (Stylo) is politiek correspondent van weekkrant het Trefpunt Houten.
Tips voor politiek nieuws zijn welkom op trefpunt@stylo.nl.